Глаголски облици (утврђивање)
Наведене глаголске облике разврстај на личне и неличне: седети, вуци, бих ишао, ношен, воли, доћи, вуцијаху, рекох, дођи.
Лични:____________________________________________________
Нелични: __________________________________________________
2. Наброј начине у српском језику: ____________________________
3. Напиши правилно прво лице једнине аориста следећих глагола:
ући _____________ прећи _______________ чути ____________
4. Напиши треће лице множине имперфекта следећих глагола:
а) чучати ________________
б) запиткивати __________________
5. Глагол стави у одговарајући облик перфекта.
Цео дан ми ________________ (обилазити) продавнице због тих патика.
6. За следеће глаголске облике одредите лице, број, род и глаголски облик.
Глагол | Лице | Род | Број | Облик |
разговарамо | ||||
учио је | ||||
смо били отишли |
7. Напиши облике потенцијала за сва лица једнине и множине глагола стићи.
Једнина Множина
1. _________________ 1. ____________________
2. _________________ 2. ____________________
3.__________________ 3. ____________________
8. Са леве стране налазе се реченице, а са десне називи глаголских облика. На линији испред назива глаголског облика напиши под којим је словом реченица у којој се налази тај глаголски облик.
а) Он брзо уђе у стан. ____ имперфекат
б) Можда ћу стићи на време. ____ презент
в) Прошле године ишли смо на море. _____ перфекат
г) По цео дан учим биологију. _____ фурут први
д) Они вуцијаху тај џак по читав дан. _____ аорист
9. Допуни следеће реченице облицима императива глагола који су дати у загради.
а) Зоране, _________________ неличне глаголске облике из овог текста! (издвојити)
б) Децо, ____________________ своје цртеже! (обојити)
в) Саво, ____________________ ми књигу! (додати)
10. Напишите како гласе следећи глаголски облици у инфинитиву:
а) испричамо ________________________
б) трчали смо ________________________
в) вуцијаху __________________________
г) загледам __________________________
д) стигох ____________________________
ђ) су били шили ______________________
11. Прецртајте облик који не припада низу:
радим, певамо, скачу, скочих, отварају, седну.
12. Који сложени глаголски облици имају у свом саставу помоћни глагол бити?
___________________________________________________________
13. Подвуци нелични глаголски облик у следећој реченици.
Дуго смо се шетали поред реке, разговарајући о књигама које смо волели да читамо кад смо били млади.
14. Допиши у следећим реченицама одговарајуће облике футура другог глагола који су дати у загради.
а) Вратићу књигу у библиотеку чим је ______________________.
(прочитати)
б) Кад _______________________ домаћи задатак, изаћи ћу напоље.
(урадити)
15. Наведи сложене глаголске облике.
___________________________________________________________
ПРИЛОГ
Заокружи слово испод одломка из песме Крвава бајка у коме не преовладавају елегична (тужна, трагична) осећања.
а) Било је то у некој земљи сељака
на брдовитом Балкану,
умрла је мученичком смрћу
чета ђака
у једном дану.
б) Исте су године
сви били рођени,
исто су им текли школски дани,
на исте свечаности
заједно су вођени,
од истих болести сви пелцовани,
и сви умрли у истом дану.
в) А педесет и пет минута
пре смртног трена
седела је у ђачкој клупи
чета малена
и исте задатке тешке
решавала: колико може
путник ако иде пешке…
и тако редом.
г) Дечака редови цели
узели се за руке
и са школског задњег часа
на стрељање пошли мирно
као да смрт није ништа.
Другова редови цели
истог часа се узнели
до вечног боравишта
- Прочитај дело и уради анализу на основу следећих питања:
- Упореди ову приповетку са приповетком Дечак и пас, коју смо радили у петом разреду. Која ти се више допада? Образложи.
- Чијим дијалогом почиње прича? О чему они разговарају? Зашто су изненађени? Где се налазе? Како су описане печурке? Са чим су упоређене? На шта оне подсећају дечака? Који детаљи сведоче о њиховом сиромаштву? Обрати пажњу на то шта су прво скупљали. У каквој су вези мотив глади и сиромаштва са мотивом шишарки и печурки?
- У каквом је психичком сатању Андреасова мајка кад угледа печурке? Зашто се они плаше да открију другима место где су пронашли печурке?
- Шта је стари Хорват открио породици? Како они реагују на то сазнање? Зашто се прича зове Прича о печуркама? Шта представљају печурке за изгладнелу породицу? О чему је заправо реч у овој приповеци?
Трпни глаголски придев
Како се деле глаголски облици?
Која је разлика између личних и неличних глаголских облика?
Које неличне глаголске облике знате?
Ученици су написали домаће задатке.
Домаћи задаци су написани.
Песма је написана.
Трпни глаголски придев је прости и неличан глаголски облик којим се означава да се на некоме или нечему (из)вршила нека радња, те се најчешће гради од прелазних глагола. Има облике за сва три рода и оба броја.
Грађење:
инфинитивна (ређе презентска) основа + наставци -ен, -н или -т
прочита- + -н, -на, -но; -ни, -не, -на
прода- + -т, -та, то; -ти, -те, -та
освој- + -ен, -ена, -ено; -ени, -ене, -ена
Овај глаголски облик може бити употребљен и као придев, нпр. написан задатак, попуњен тест и сл.
- Тест је с лакоћом попуњен.
- Попуњен тест је прегледан.
Трпни глаголски придев следећих глагола гласи:
довести – довезен, увести – увезен, донети – донесен,
однети – однесен, унети – унесен итд.
Али: носити – ношен, возити – вожен итд.
Задатак:
Дате реченице из актива пребаците у пасив.
- Публика је младу глумицу поздравила великим аплаузом.
- Ненад је отпевао Сашину омиљену песму.